علل درد لگن چیست؟

 

مشکلات مفصل لگن می تواند باعث بروز درد در داخل لگن و یا کشاله ران شود.

علل درد لگن چیست؟

درد لگن در خارج آن، بالای ران یا باسن معمولا در اثر مشکلات عضلات، رباط ها، تاندون ها و سایر بافت های نرم اطراف مفصل لگن بروز می کند.

 

گاهی اوقات بیماری سایر قسمت های بدن باعث بروز درد در ناحیه لگن می شود، مثل مشکلات کمر یا زانو. این نوع از درد را درد راجعه می نامند.

 

درد لگن را می توان تا حدود زیادی با خود مراقبتی در منزل کنترل کرد.

 

دلایل درد لگن

1- آرتریت ها

– آرتریت روماتوئید جوانان

– استئوآرتریت

– آرتریت پسوریازیس

– آرتریت روماتوئید

– آرتریت عفونی

 

2- آسیب ها

– بورسیت (التهاب کیسه مفصلی)

– دررفتگی مفصل لگن

– شکستگی استخوان لگن

– پارگی لبروم مفصل لگن

– فتق کشاله ران

– پیچ خوردگی و رگ به رگ شدن

– التهاب تاندون ها

 

3- فشردگی اعصاب

– فتق دیسک

– سیاتیک

– تنگی کانال نخاع

– درد بیرون ران در اثر آسیب عصب ران

– التهاب مفصل لگن خاصره ای خاجی

از خم کردن مکرر ناحیه لگن و فشار مستقیم روی آن خودداری کنید. روی آن قسمت لگن که درد می کند نخوابید و از نشستن طولانی مدت خودداری کنید

 

4- سرطان ها

– سرطان متاستاز (پخش سرطان در بدن) که به استخوان ها رسیده است

– سرطان استخوان

– لوسمی (سرطان خون)

 

5- سایر مشکلات

– استئومیلیت (عفونت استخوان)

– پوکی استخوان

– راشی تیسم   

– التهاب روکش مفصل (التهاب غشای سینوویال)

– استئونکروز (مرگ سلول های استخوان)

– ضعف تدریجی سر استخوان ران در محصل اتصال ران به لگن

 

راه های کاهش درد  لگن

اگر درد لگن شما ناچیز است، نیازی به پزشک ندارید. نکات زیر را برای مراقبت از خودتان امتحان کنید:

 

1- ورزش آرام و ملایم: اگرچه برخی ورزش ها باعث ایجاد ناراحتی می شوند، ولی در کل ورزش کردن برای بدن مفید است تا مضر.

 

2- کاهش وزن: فقط کاهش 5/2 تا 5/4 کیلوگرم از وزن اضافی بدن، باعث کاهش درد و ناراحتی شما به میزان قابل توجهی می شود.

 

3- استراحت کردن: از خم کردن مکرر ناحیه لگن و فشار مستقیم روی آن خودداری کنید. روی آن قسمت لگن که درد می کند نخوابید و از نشستن طولانی مدت خودداری کنید.

 

4- داروهای مسکن: استفاده از داروهای مسکن مثل استامینوفن، بروفن و ناپروکسن می تواند درد لگن را کاهش دهد.

 

5- استفاده از یخ و یا گرما: چند قطعه یخ را در داخل یک کیسه فریزر قرار دهید. سپس داخل یک حوله بپیچید و روی قسمتی از لگن که درد می کند، قرار دهید.

همچنین گرم کردن قسمت دردناک لگن با استفاده از دوش آب گرم می تواند عضلات را برای انجام ورزش های کششی آماده کند که درد را کم می کنند.

 

اگر درمان های خانگی فوق کمکی به کاهش درد لگن شما نکردند، نزد پزشک متخصص بروید.

 

در شرایط زیر فورا نزد پزشک بروید

اگر یک حادثه باعث بروز درد در ناحیه لگن شما شده است و یا درد لگن شما همراه با شرایط زیر است، از کسی بخواهید فورا شما را به پزشک برساند:

– بد شکلی مفصل

– عدم توانایی برای حرکت دادن پا و یا لگن

– عدم تحمل سنگینی بدن روی پای آسیب دیده

– درد شدید

– ورم ناگهانی

 

 

آیلار آرزوگران

منبع : تبیان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image